Camarilla - Tradities - Organisatie van de Camarilla - Clans

Camarilla

Zonder twijfel de grootste en meest duidelijk aanwezige van de vampiersektes. Veel van de steden van Europa en Noord-Amerika liggen onder de complete controle van de Camarilla, en ze worden geleid door de een aantal van de oudste vampiers van de Zeven Clans die de Camarilla telt. Officieel zou de Camarilla de verenigende sekte zijn voor alle clans, maar zeven van de dertien hebben de het verdrag van Thorns getekend. De Camarilla claimt te heersen over alle vampiers, of die het nu willen of niet.

Naar boven

Tradities

De Camarilla volgt de Tradities zoals die al voor de oprichting van die factie golden, en past dit toe op alle gedragingen van vampieren. Meestal is de minimale straf op het breken van een van de tradities verbanning uit het domein, maar doorgaans word de Zesde Traditie toegepast en word de overtreder vernietigd. De Tradities zoals die hieronder staan zijn de tradities zoals die bekend zijn en worden toegepast in 1999. Vampieren die aanzienlijk ouder zijn kennen wellicht een andere volgorde van Tradities of de Tradities onder een andere naam, maar ze zijn redelijk uniform, zelfs onder de Onafhankelijken en de Sabbat.

Eerste Traditie - de Masquerade
"U zult niemand die niet tot onze soort behoort, uw ware natuur tonen. Door een dergelijke daad, berooft U Uzelve van de rechten van het bloed."
De eerste en belangrijkste wet van de Camarilla: stervelingen mogen niets weten van onze aanwezigheid. Punt. Een breuk van de Masquerade wordt in alle gevallen bestraft met Vernietiging.

Tweede Traditie - Domein
"Uw domein is Uw zorg. Alle anderen zijn U respect verschuldigd wanneer zij zich in Uw domein bevinden. Niemand mag Uw woord in twijfel trekken, wanneer zij in Uw domein zijn."
Een traditie die volgens de meesten nog thuishoort in de Middeleeuwen, maar toch heel serieus wordt genomen door de Prins en Primogen. Vanuit deze Traditie komt namelijk de autoriteit van de voorgenoemden, en het verplicht alle bezoekende soortgenoten om zich te presenteren; indien dit niet gebeurd mag een Prins zonder pardon de opdracht geven om de indringer vernietigen. Dit geldt op een lager niveau ook voor de persoonlijke verblijfplaatsen van vampieren in de stad.

Derde Traditie - Nageslacht
"U zult een ander slechts creëren met de toestemming van Uw Oudere. Als U een ander creëert zonder de toestemming van Uw Oudere, zult zowel U als Uw nageslacht ter dood worden gebracht."
Ook een Traditie waar veel macht van de Prins aan word ontleend, al kan het woord ‘Oudere’ op eigen risico anders worden geïnterpreteerd. Het recht om een andere te creëren word zelden gegeven en gezien als een teken van vertrouwen van de Prins.

Vierde Traditie - Verantwoordelijkheid
"Zij die U creëert zijn Uw verantwoordelijkheid. Totdat Uw nageslacht is vrijgelaten, zult U hen bevelen in alle zaken. Hun zonden zijn de Uwe om te dragen."
Een uitbreiding op de Derde Traditie, die ervoor zorgt dat een Kind niet licht wordt gemaakt. Na creatie van een nieuwe Vampier blijft zijn of haar Maker verantwoordelijk voor het doen en laten van deze Vampier, wat in theorie verzekert dat die Vampier goed is voorgelicht en een productief lid zal worden van de Camarilla. De Vrijlating kan alleen worden gegeven door de Prins, en vaak wordt de jongeling aan een test onderworpen om te kijken of de Tradities en verantwoordelijk gedrag er goed in zitten.

Vijfde Traditie - Gastvrijheid
"Respecteer het domein van een ander. Wanneer U in een vreemde stad komt, moet U zich voorstellen aan degene die daar heerst. Zonder het woord van acceptatie bent U niets."
Deze traditie haakt in op de Tweede, en maakt hiermee het cirkeltje rond van respect en acceptatie. Dit geldt zowel voor het domein van de Prins als alle andere subdomeinen van alle Vampieren onder zijn of haar bescherming.

Zesde Traditie: Vernietiging
"Het is U verboden om een ander van Uw soort te vernietigen. Het recht van vernietiging behoort alleen uw Oudere toe. Alleen de Oudsten onder U kunnen de bloedjacht uitroepen."
Hiermee wordt het effectief verboden om andere Vampiers te vernietigen, behalve als dat wordt aangegeven door de ‘Oudsten’. Ook hier weer is enige interpretatieruimte mogelijk, en de Oudsten kan worden gezien als de Prins, Primogen of elke Vampier die meerdere eeuwen heeft overleefd. Doorgaans wordt aangenomen dat hiermee de Prins wordt bedoeld, maar ook hoger geplaatste Vampieren zoals Justicars kunnen gebruik maken van het Recht der Vernietiging.

Naar boven

Organisatie van de Camarilla

De belangrijkste vorm van organisatie binnen de Camarilla is de lokale Prins van elke stad (de term Prins wordt toegepast op beide geslachten). Een Prins kan de macht in een domein grijpen door rivalen de loef af te steken, politiek of anderzijds, al is dat tegenwoordig zeldzaam. Indien een Prins niet langer als zodanig kan functioneren om wat voor reden dan ook is het gebruikelijk dat een geschikte kandidaat naar voren komt en wordt verkozen door de vertegenwoordigers van de Clans.
De Prins wordt bijgestaan door een aantal Primogen. In de ideale situatie is dit er voor elke clan één, maar in sommige steden is een clan soms niet aanwezig of is er geen noodzaak tot het verkiezen van Primogen. De meeste grote steden, echter, hebben een volledige Raad van Primogen, en het is een positie van aanzien. De macht van deze Raad hangt af van een hoop factoren, in het bijzonder hoeveel ruimte een Prins geeft aan de Raad. Soms is de raad niets meer of minder dan een adviesorgaan en is de Prins voor de rest vrij om te doen wat hij of zij goeddunkt. In andere gevallen kan een individuele Primogen beslissingen van de Prins herroepen, al dan niet met de hulp van de rest van de Raad.
De Prins heeft het recht een aantal andere posities te vergeven, al worden deze doorgaans bedeeld met inspraak van de Primogen. De belangrijkste hiervan is de Sheriff, de wetshandhaver en Hoofd Beveiliging van de Prins. Een aantal andere zijn bijvoorbeeld de Hoeder van Elysium, verantwoordelijk voor het beveiligen en bewaren van de rust in Elysia, en de Scourge, een assistent van de Sheriff in tijden van crisis. Deze posities zijn niet altijd ingevuld in een stad, wederom afhangend van de Kindred populatie, maar een positie als Hoeder van Elysium in een stad zoals Parijs of New York geniet evenveel aanzien als Primogen van een kleiner domein.

De centrale organisatie van de Camarilla bestaat uit haar Inner Council, een zevental ouderen van de Clans die het beleid van de sekte maakt. De Inner Council leden zijn zonder uitzondering heel oud, heel krachtig, heel invloedrijk en heel paranoïde. Ze hebben om de dertien jaar een grote bijeenkomst waar de lange termijn-planning en huidige problemen worden besproken.
Ze worden bijgestaan door één Justicar van elke Clan die als Interne Zaken en beveiligingsdienst functioneren. Deze Justicars hebben de macht om Prinsen uit hun ambt te zetten en tijdelijk de bronnen van een compleet domein in te zetten voor hun opdracht. Ook kunnen ze tijdelijk Kindred dwingen om voor hun te werken, al is dit een paardenmiddel waar niet veel gebruik van wordt gemaakt. Justicars zijn zeer gevreesd en de aanwezigheid van zo’n persoon in een domein word gezien als zowel grote zegen als grote vloek.
Justicars kunnen op hun beurt een aantal Archons aanstellen, die als veldagenten functioneren voor de Inner Council. Vaak krijgen ze deelopdrachten en ze reizen daarom het meeste van alle vampieren. Niet gebonden aan een domein en met een welhaast onbegrensd budget reizen ze van stad naar stad, van domein naar domein om de vuist van de Inner Council te laten zien. De aanwezigheid van een Archon in een domein is ietsje minder alarmerend dan die van een Justicar, maar toch een bron van grote zorg voor zowel Prins als Primogen.

Camarilla Clans
Brujah, Gangrel, Malkavian, Nosferatu, Toreador, Tremere & Ventrue

Naar boven

printversie in nieuw venster