Malkavian

Zelfs de andere vampiers vrezen de Malkaven. Hun vervloekte bloed heeft zijn uitwerking op hun hersenen, en hierdoor is elke Malkaaf waar dan ook ter wereld onherroepelijk gestoord. Zoals de vele psychologische aandoeningen van mensen kan de waanzin van deze Clan elke vorm aannemen, van catatonia tot grootheidswaan, maar in de praktijk is het vaak extreem moeilijk om een Malkaaf te onderscheiden van de ‘normale’ vampiers. De zeldzame uitzonderingen die hun waanzin ten volste tonen zijn wellicht de ergste monsters die de wereld ooit heeft gekend.
De Clan in zijn geheel heeft voor zover de oudste verwanten zich kunnen herinneren altijd verandering en chaos gebracht in domeinen waar ze zich huisvesten; niet door grote complotten die landen en regeringen deden vallen, maar door hun simpele aanwezigheid. Domeinen met een sterke aanwezigheid van deze Clan zijn altijd anders. Niemand kan zijn vinger erop leggen waarom dit precies is, en zonder twijfel heeft deze Clan zijn sporen verdiend in de verdediging van de Camarilla. De veranderingen zijn altijd subtiel, en niemand weet waarom de Malkaven zo gevaarlijk zijn.
Wellicht is de waanzin bevrijdend, en laten ze daarom zorgen zoals leven en dood achter zich. Ze koppelen onvoorspelbaar gedrag met plotselinge heldere momenten van inzicht, en andere Clans geven ze daardoor erg veel ruimte. Malkaven lijken in staat om sommige dingen te zien en daarop gezamenlijke actie te ondernemen, al weet niemand waar dit precies toe leidt.

Bijnaam: Gekken, Dwazen, Gestoorden.

Sekte: De Clan heeft een... begrip met de Camarilla. Ze zijn ook in mindere aantallen te vinden binnen de Sabbat, waar ze zelfs hun geharde packgenoten angst aanjagen met pathologisch en psychotisch gedrag. Echter, Malkaven zijn de Clan waar dit allemaal niets uitmaakt, en de waanzin die allen delen ontstijgt politieke grenzen.

Uiterlijk: Malkaven kunnen compleet normaal lijken of angstaanjagend zijn... of angstaanjagend in hun normaliteit. Zoals seriemoordenaars kunnen ze iedereen zijn: de mompelende zwerver, de vriendelijke maar stille buur, de borderline autistische musicus. Deze vampiers laten zelden een ander gezicht zien dan ze willen, vaak omdat ze reflexief al gewend zijn om hun waanzin te verbergen.

Haven: Waar het kan, maar veelal zijn ziekenhuizen en slecht gesubsidieerde mentale instituten plekken waar ze zich toe aangetrokken voelen. Ze voelen zich thuis bij hun menselijke zielsverwanten, die zowel als rekruteringsbasis als als voedsel kunnen dienen.

Achtergrond: Hoe Malkaven hun jongelingen kiezen is onbekend en iedereen kan letterlijk een goede rekruut zijn. Voorkeur word gegeven aan personen die voor hun verandering al gestoord zijn, op de een of de andere manier, maar veel vampieren hebben het geloof dat Malkaven een lukrake aanpak hanteren met het creëren van een Childe. Echter, veel van hen houden vol dat er een ‘method behind the madness’ bestaat, al heeft nog niet iemand de logica hierachter gevonden.

Karaktercreatie: De meeste Malkaven zijn om begrijpelijke redenen mentaal ingesteld. Dat gezegd hebbende valt er voor de rest geen peil op te trekken wat voor eigenschappen een Malkaaf heeft. Deze gestoorde vampiers kunnen iedereen zijn, overal.

Disciplines: Auspex, Dominate, Obfuscate

Zwakheden: Elke Malkaaf is gestoord, op de een of de andere manier. Velen noemen het een vloek, maar sommige Gekken noemen het een zegen, een inzicht. Elke Malkaaf kiest bij karaktercreatie een psychologische aandoening die uitgespeeld dient te worden; hoewel deze aandoening soms tijdelijk kan worden onderdukt, kan deze nooit en te nimmer genezen.

Organisatie: Als er al een hiërarchie binnen deze Clan bestaat, is die met geen pen te beschrijven. Vaak staan Malkaven alleen, maar er zijn momenten dat de hele Clan binnen een regio of zelfs een land ineens en onverklaarbaar samenwerkt als een geoliede machine. Deze vorm van organisatie lijkt net zo lukraak als de leden van de Clan zelf.

Quote: "Ik kan het je laten zien, weet je, de vrijheid van waanzin en inzicht. Wil je zien? Wil je begrijpen?"

Storytellers Noot: Als storytellers willen we twee dingen vermijden bij deze Clan. Allereerst is het zo dat psychologische aandoeningen niet leuk zijn, en we daarom de ‘rubber ducky Malkavians’ niet willen zien. Malkaven zijn niet bedoeld als komische noot in dit spel, en om ze te spelen als paljassen en jokers doet ze enorm tekort; Malkaven zijn eng, omdat we onszelf bekijken door een gebroken spiegel waar zin en waanzin dicht bij elkaar liggen. Dit brengt ons naadloos op het volgende punt: wees voorzichtig met het kiezen en uitspelen van je psychologische aandoening. Het is moeilijk om te spelen, en je hebt het potentieel om iemand te beledigen, of erg dichtbij de grens tussen spel en werkelijkheid te komen. Voorzichtigheid is geboden.

printversie in nieuw venster