Tzimisce

Als de Lasombra het hart van de Sabbat zijn, dan zijn de Tzimisce de ziel. Zelfs andere vampieren voelen zich slecht op hun gemak in de buurt van deze angstaanjagende Verwanten, en de bijnaam van de Clan, Duivels, is dan ook gemakkelijk verdiend. De Tzimisce Discipline, Vicissitude, wordt gevreesd door vriend en vijand; er zijn verhalen van verminkingen en gruwelijke experimenten op personen gedaan uit pure willekeur, of martelingen die zo verfijnd en effectief zijn dat ze alle menselijke en zelfs vampirische bevatting onstijgen.
Hun reputatie lijkt op het eerste gezicht onverdiend. Veel Tzimisce zijn teruggetrokken en rustige wezens, verre van de Packs die de Sabbat zo berucht hebben gemaakt. De meeste Tzimisce zijn rationeel, bovengemiddeld intellgent, nieuwsgierig en geleerd. Tevens staat ze bekend om hun gastvrijheid aan elke Verwant, vriend of vijand. Echter, vampieren die langer in de buurt van Tzimisce leven merken dat de menselijke eigenschappen slechts een dun laagje vernis zijn over iets anders. Al millennia lang hebben Tzimische hun staat onderzocht en geraffineerd, hun lichamen bewerkend naar nieuwe en onbegrijpbare vormen.
Mocht het noodzakelijk, interessant of slechts vermakelijk zijn dan zullen Tzimisce er niet lang over aarzelen om ook hun slachtoffers te bewerken met hun macht over botten en vlees. Terwijl Jongelingen nog begrijpelijk zijn als wrede sadisten zijn de Ouderen simpelweg buiten elke definitie van menselijkheid. Ze begrijpen waarlijk genade en pijn niet langer, of ze beschouwen deze emoties als niet langer relevant in hun zoektocht naar de antwoorden op de vragen naar de grenzen van de vampirische staat.
In het verleden waren de Tzimisce een van de krachtigste Clans van de wereld, bijna totale controle hebbende over heel Oost Europa. Als krachtige tovenaars en buitengewoon territoriaal heersten ze openlijk over de stervelingen in hun domeinen, en hun handelen inspireerde veel van de horrorverhalen die we vandaag de dag kennen van vampieren. Clan na Clan probeerde de ijzeren grip van de Tzimisce te breken, maar het waren de Tremere die het voor elkaar krijgen. De geruchten zijn zelfs dat de Tremere hun onsterfelijkheid van de Tzimisce hebben gestolen in hun experimenten om onsterfelijk te worden. Om deze reden alleen al heeft de Clan Tremere de haat op zijn hals gehaald van alle Tzimisce en de Tremere die in handen vallen van de Sabbat ontmoeten hun einde op een gruwelijke manier in een van de klauwen van de Monsters.
Tijdens de Anarch Revolutie in de Middeleeuwen vochten Tzimisce tegen Tzimisce toen de jongeren ontdekten hoe ze de bloedband die hun gehoorzaam hield aan hun Ouderen konden breken. De Jongelingen vernietigden veel van hun Ouderen en hun machtbasis, en sommige Sabbat fluisteren dat deze Clan erin geslaagd is zijn Stichter te vinden en ook hem te vernietigen. De Monsters ontkennen noch bevestigen dit onderwerp, en weinig Verwanten gaan erop door wanneer ze wordt aangeboden om hun eigen ingewanden te zien.
Nu zijn de Tzimisce de onderzoekers, adviseurs en priesters van de Sabbat; veel van de tradities van de Sabbat komen voort uit de gewoonten van Clan Tzimisce. Door het onderzoeken van de mogelijkheden en grenzen van vampirisme probeert de Clan het hogere doel te vinden van alle Verwanten. Als dat betekent dat ze de Antediluvians moeten bevechten, de Camarilla aan stukken scheuren en vivisectie moeten verrichten op miljoenen stervelingen, ach, experimenten vereisen nu eenmaal hun offers.

Bijnaam: Monsters

Sekte: Clan Tzimisce dient de Sabbat, al zijn er een aantal Ouderen die hun onafhankelijkheid hebben vastgehouden, meer om rust te krijgen voor hun experimenten dan ergens anders voor. Er zijn bijna geen Tzimisce in de Camarilla; zelfs de niet-Sabbat vinden het idee van verschuilen voor de mensheid onverteerbaar.

Uiterlijk: Dankzij Vicissitude kunnen Tzimisce hun vorm en die van anderen aanpassen naar wil; hierdoor zijn ze vaak opvallend. Of dit opvallend is in gruwelijkheid of schoonheid hangt van van de Tzimisce in kwestie en zijn of haar bui. Geslacht is in elk geval een rekbaar begrip binnen de Clan en veel Ouderen dragen een vaag menselijke perfect symmetrische vorm zonder al te veel extra’s. Het menselijke omhulsel is maar een schil, immers, en waarom iets anders dragen dan de meest efficiënte vorm mogelijk?

Haven: Waar dan ook, zolang het maar goed te beveiligen is. Tzimisce stellen enorm prijs op hun privacy, en dat is te merken. Dit is in zo’n extreme mate ontwikkeld dat gasten van de Tzimisce beschermd worden met hun leven en dat indringers tot aan het einde van de aarde zullen worden achtervolgd als ze worden ontdekt, en vaak een lang gerekte, pijnlijke dood sterven. Tzimisce Havens zijn doorgaans meer praktisch dan comfortabel aangezien de hang naar comfort een menselijke emotie is.

Achtergrond: Tzimisce creëren nageslacht naar gelang ze in de stemming zijn, en de keuze van Childe is vaak meer een gevoel van een Sire. Ze worden gekozen als ze iets bij te dragen hebben aan de Clan, en vaardigheden zoals inzicht en intelligentie worden hoog geprezen; of dit zich nu manifesteert in de wetenschap of rituele moord maakt niet zo veel uit.

Karaktercreatie: Mentale attributen zijn primair, en hoewel de meeste afstammen van adel is de Clan niet onder de indruk van sociale poespas. Kennis wordt gewaardeerd, en Tzimisce bewandelen alle paden van het onleven, tot en met menselijkheid. Ze hebben vaak grote status en cultiveren Vazallen en de financiële bronnen die ze nodig hebben voor hun experimenten.

Disciplines: Animalism, Auspex, Vicissitude

Zwakheden: Tzimisce zijn erg territoriaal, vaak een enkele Haven kiezend en deze tot het bittere einde verdedigend. Waar een Tzimisce ook slaapt, ze moet zichzelf omringen met ten minste twee handen vol van de aarde van een plek die belangrijk voor haar is; wellicht de aarde van haar geboorteplaats, of de grafaarde van de plek waar ze herboren is. Als dit niet lukt dan zal de Tzimisce meer en meer wegkwijnen, en dit kan alleen geholpen worden door te rusten in de door haar zo geliefde aarde.

Organisatie: Bijna geen. Sires en Childer blijven veelal in contact met elkaar, maar elk Monster maakt zijn eigen pad en bewandelt het in stilte.

Quote: "Welkom, welkom, waarde gast. Ik ben blij dat U de Jyhad even achter U heeft gezet deze avond zodat U gebruik mag maken van mijn gastvrijh.. Dat geschreeuw? Oh, niets waar U zich zorgen over hoeft te maken, waarde gast."

Storyteller’s Noot: Waar andere vampieren monsters zijn, zijn de Tzimisce de monsters onder monsters. Hun bijnaam is welverdiend; kies deze Clan dus alleen als je zeker weet dat je het goed uit kan spelen en je kan verplaatsen in een totaal onmenselijke mindset.

printversie in nieuw venster