Bijnaam: Bedriegers
Sekte: Als clan kiezen de Ravnos voor lidmaatschap van geen van de beide sektes. Met hun lange geschiedenis als buitenstaanders, beschouwen ze de sektes als waardeloze, tijdelijke sociale clubjes waar vampiers samen kunnen komen om hun onzekerheid te sussen en zich ervan te verzekeren dat ze nog steeds aan de top van de voedselketen staan. Bovendien staat hun streven niet toe dat ze simpelweg de authoriteit over zichzelf uit handen geven; niemand hoort controle te hebben over een Ravnos. Gegeven het feit dat Ravnos zich slechts zelden ergens permanent vestigen, is het voor hun ook niet mogelijk om langdurige maatschappelijke verplichtingen aan te gaan.
Uiterlijk: Hoewel de clan oorspronkelijk uit India afkomstig is, bestaan er Ravnos van allerlei huidskleuren en afkomst. De meeste in Europa woonachtige of rondtrekkende Ravnos zijn van zigeuner-afkomst, en hebben daardoor donkerder haar en een huidskleur die tussen net-niet-blank en lichtbruin varieert. Ravnos maken er vaak een punt van om er charmant uit te zien, om zo beter contact te kunnen krijgen met degenen op wie ze het op de een of andere manier hebben voorzien. Hun kleding is vaak kleurrijk, hetgeen te danken is aan de voorkeuren die men vroeger in India had en nog steeds heeft qua kleding.
Haven: Het stereotype van de Ravnos is natuurlijk dat van de Gypsies, wat inhoudt dat ze in woonwagenkampen of caravans leven. Zo vaak als dit waar is, is het ook niet waar. Velen kiezen ervoor te verblijven bij sterfelijke familie of andere plaatsen waar ze de dag veilig door kunnen brengen. Hun nomadische aard zorgt ervoor dat de meesten geen vaste huizen hebben; zodra de Ravnos wordt opgejaagd of onder al te veel aandacht komt te staan van locale soortgenoten, moeten ze zo snel mogelijk kunnen vertrekken zonder verdere problemen.
Achtergrond: De clan als geheel maakt weinig nakomelingen, dus degenen die het voor elkaar krijgen om door de Ravnos in de clan te worden opgenomen, moeten zichzelf uitgebreid bewezen hebben in hun sterfelijke leven. Dat kan zijn door een ongewone aanleg om anderen om de tuin te leiden, maar ook op filosofisch gebied kan een mens zich bewijzen door te pogen door de illusionaire wereld heen te willen prikken. Ravnos hebben tevens vaak een zwak voor mensen die de zelfde criminele zwakte vertonen als zijzelf. De latere generaties bevatten afstammelingen van allerlei culturen en ethniciteiten.
Karaktercreatie: De meeste Ravnos zijn nog altijd nomadisch ingesteld, en dit is te merken aan hun aard. Hun hang naar bedrog stelt ze in staat om zich voor te doen zoals ze willen, en velen bezitten als gevolg van hun criminele inslag, dan wel als kunstschatten uit het verre India, heel wat van waarde. In hun positie is het belangrijk charmant voor de dag te komen; om deze reden is zijn sociale attributen vaak het belangrijkst.
Disciplines: Animalism, Chimersty, Fortitude
Zwakheden: Als Ravnos komt de criminaliteit naar je toe op de meest ongewenste momenten. De ingebakken natuur van iedere Bedrieger zorgt ervoor dat een Ravnos de kans op list en bedrog maar moeilijk kan laten liggen als die zichzelf eenmaal voordoet, en dat kan gebeuren op de meest ongelegen momenten. Bij de creatie van je personage moet je verplicht één soort misdaad opgeven waar je personage een zwak voor heeft. Dit kan vrij algemeen zijn of behoorlijk specifiek, maar je kan er mee geconfronteerd worden op de meest onwelkome momenten. Op een dergelijk moment wordt van je verwacht dat je de innerlijke strijd uitspeelt, en als je die verliest, ook alles in je macht zal doen om die actie ook daadwerkelijk uit te voeren. Mogelijke keuzes zijn bijvoorbeeld diefstal, anderen op laten draaien voor moorden die je zelf heb gepleegd, of andere vampiers zo tegen elkaar opzetten dat de dood van één van hen het gevolg moet zijn.
Organisatie: Hoewel de clan als geheel een gebrek heeft aan organisatie, is het soms mogelijk voor meerdere Ravnos om samen te werken voor een groter doel. Over het algemeen zullen de broeders na dat doel te hebben bereikt hun eigen weg vervolgen, en ervoor zorgen dat ze elkaar niet snel meer tegenkomen. De Ravnos zijn zich als geen ander bewust van het feit dat niemand te vertrouwen is, en vooral zijzelf niet. Recentelijk is er meer contact gekomen tussen de ouderen van de clan en de over de hele wereld verspreide jongeren, maar niemand weet wat dat voor gevolgen gaat hebben.
Quote: "Het lijkt me niet echt nodig om dieper op deze zaak in te gaan. Het is overduidelijk, toch? De man heeft zelfs een briefje achtergelaten: hij heeft dingen gedaan waar hij spijt van kreeg en heeft zichzelf van de twaalfde verdieping naar beneden gestort. Hoe kan ik daar nu wat mee te maken hebben?"
Storytellers Noot: Ook de Ravnos volgen een alternatief Pad der Moraliteit. Hoewel de meeste van hen het Pad van de Menselijkheid belopen hebben vooral de zigeuner Ravnos het Path van de Paradox. Deze alternatieve moraliteit gaat om het stelselmatig chaos zaaien en ogen openen van zowel stervelingen als vampiers. Stilstand is achteruitgang en deze Ravnos belichamen dat.
Zoals alle Paden is ook dit pad niet gemakkelijk. Kies je ervoor om deze alternatieve moraliteit uit te spelen, neem dan contact op met de storytellers en praat het met ons door. Ook hier geldt, zoals bij de andere Clans, speel het liever niet dan slecht. Een Ravnos op het Path of Paradox is GEEN standaard fantasy dief zoals die in veel rollenspelen wordt uitgebeeld. Er zit een diepe filosofie gekoppeld aan religie achter hun motivaties; dit zijn niet zomaar handige personen die vallen ontmantelen en sloten openmaken.