Paden van Verlichting - Menselijkheid - Paden van de Sabbat - Paden van de Onafhankelijken

Paden van Verlichting

Het Beest is de grote vijand van elke vampier. Zelfs de Sabbat, die hun monsterlijkheid cultiveert, weet dat een moment van onnadenkendheid en onachtzaamheid kan leiden tot vernietiging, en zelfs een sterveling met een jachtgeweer kan een vampier aan die onder invloed is van Frenzy en op zoek is naar voedsel.
Om het Beest in toom te houden is een bepaalde structuur van denken, een overtuiging, noodzakelijk, iets waaraan je je vast kan houden op het moment dat je dreigt de controle over jezelf te verliezen. Voor sommigen is dit aanvankelijk liefde, voor anderen een uitermate goede opvoeding. Na enkele eeuwen niet meer in goed contact te zijn geweest met mensen, slijten dergelijke zaken echter, en alles wat er dan overblijft is een kunstmatige, zelfopgelegde structuur en een hopelijk ijzeren discipline, om ervoor te zorgen dat het Beest niet de overhand krijgt...
Storyteller’s noot: de keuze voor een pad is enorm belangrijk in je ontwikkeling als vampier. Vampieren van de Camarilla en stervelingen volgen normaliter de menselijkheid, en zelfs Sabbat volgen dit pad soms nog. Je keuze voor een pad moet worden goedgekeurd door een Storyteller en is enorm moeilijk te spelen. Weet je er helemaal niets van af of snap je niet helemaal hoe paden werken, dat is prima. Dan is het des te leuker er gedurende het spel achter te komen. Begin dan met Menselijkheid en laat je verder leiden door het spel. Ook hier geldt: speel het liever niet dan slecht.

Naar boven

Menselijkheid
Om het Beest in toom te houden klampen leden van de Camarilla zich vast aan hun menselijkheid, ook wel bekend als de Via Humanitatis. In het verre verleden werden deze Viae aangehangen als religies en hadden ze hun eigen priesters en functionarissen. Tegenwoordig is menselijkheid het te volgen pad, en Jongelingen wordt geleerd hun impulsen in toom te houden en zich te schikken naar de mensheid.
Menselijkheid is er natuurlijk in een hoop gradaties. Veel jonge vampieren, onbewust geschrokken van het feit dat ze van prooi naar roofdier zijn gegaan, houden tijdelijk morele standaarden voor zichzelf die hoger kunnen liggen dan degene die ze reflexief vasthielden als mens. Dit houdt vaak niet lang stand, zeker omdat ze toch moeten bestaan en voeden.
De meeste vampieren, zowel van jonge als oudere leeftijden, houden zich vast aan de standaard zoals we die vandaag de dag kennen: niet moorden, niet stelen, respect voor je medemens. Maar soms is de snelheidslimiet net wat te langzaam, de prullenbak net te ver weg of naar de supermarkt lopen net te veel moeite.
Echter, wanneer een vampier zich egocentrischer gaat gedragen komt hij of zij op het niveau waar ook criminele mensen zich bevinden. Ze vinden zichzelf superieur en nemen wat niet van hen is door brute kracht of bovennatuurlijke manipulatie. De meeste ouderen bevinden zich op dit niveau.
Als de menselijke moraal nog meer verdwijnt wordt de vampier ook beestachtiger, en dat is duidelijk voor allen. Mensen en vampiers die hoger staan op de morele ladder voelen zich oncomfortabel in het gezelschap van een Beest, al is het onbewust, en de vampier in kwestie ziet de lageren slechts als voer en dienaren. Indien een vampier nog lager komt dan is hij of zij zo ver heen dat er geen mens meer over is, maar slechts een beest, en dan hebben de vampieren om die persoon heen nog slechts een enkele keuze, en is een jacht onvermijdelijk; dat is wat er gebeurt met beesten wier nut is verstreken.

Naar boven

Paden van de Sabbat

Ook de Sabbat wil de controle houden, maar het zwakke Pad van de Menselijkheid is niet geschikt voor roofdieren. Vroeger was de Via Humanitatis slechts een pad van vele, en de Sabbat hebben deze paden nooit afgezworen, maar ontwikkeld tot hun huidige incarnaties. Ze volgen deze paden als kunstmatige morele constructies, waar kracht van wil en strakke discipline nodig zijn om het pad te blijven volgen. Paden zijn enorm moeilijk. Menselijkheid is iets wat alle vampieren nog begrijpen, aangezien ze dat ooit allemaal hadden, maar de kunstmatige moraal van de paden van de Sabbat vereist veel van een volger, en nog meer van een mentor. Mocht een lid van de Sabbat een pad willen volgen dan zal hij of zij hier goed over moeten nadenken en de keuze bewust maken; iemand die een pad kiest wat niet volgehouden kan worden zal snel vervallen tot het Beest, en dit kunnen in tegenstelling tot de Camarilla betrekkelijk jonge vampieren zijn. Paden zijn niet voor iedereen.
Voorbeelden van Paden zijn: Path of the Honorable Accord, Path of Night, Path of Metamorphosis en het Path of Power and the Inner Voice.

Naar boven

Paden van de Onafhankelijken

Ook de onafhankelijken hebben hun eigen paden, en kunnen dezelfde problemen ondervinden als de Sabbat. Echter, omdat het paden zijn die aan Clan zijn gebonden is de begeleiding een stuk beter en hierdoor het faalpercentage lager. Voorbeelden zijn het Path of Typhon voor de Setites, Path of Paradox voor Ravnos en Path of Blood voor Assamites.

Naar boven

printversie in nieuw venster