Assamites

Een angstaanjagende wind waait uit het Midden-Oosten. De Assamites zijn een clan die een bloeddorst en haat voor alle andere vampiers draagt en zich onttrekt aan alle nachtelijke politiek. Ze zijn afkomstig uit het oude Perzië, en worden gevreesd en gehaat door een ieder die hun reputatie kent. Hun welverdiende stigma van moordenaars en diableristen komt ze maar al te goed van pas in de nachten van de moderne tijd, waarin imago soms zoveel meer kan betekenen dan macht.
De Assamites laten pas in de moderne tijd hun ware gezicht zien: hoewel ze al eeuwen door zowel Camarilla als Sabbat worden ingezet als sluipmoordenaars, en bereid zijn te werken voor een ieder die bereid is hun prijs te betalen, wordt pas nu, eeuwen nadat de Camarilla het presteerde om het gevaar af te wenden, weer duidelijk welk Zwaard van Damocles de Verwanten boven het hoofd hangt. Bij iedere beweging vreest men de bloedlust van de Assamites, want wie zich beseft dat hij het doelwit is van een Assamite, doet er nog beter aan de ochtendzon een laatste maal te begroeten dan af te wachten tot hij gevonden wordt.
De Assamites verlangen ernaar het bloed en de zielen van de ouderen te drinken; alleen zo kunnen ze zich waardig bewijzen voor de Eerste van de Clan, de machtige Haqim, en zijn macht benaderen. Voor de oprichting van de Camarilla en de Sabbat waren de Assamites openlijk diableristen. Na de Anarch Revolutie echter werd het bloed van de Assamites vervloekt door de gehate Tremere, wat ervoor zorgde dat de Amaranth vanaf dat moment onmogelijk werd voor alle leden van de clan. De Assamites waren niet in staat het op te nemen tegende overmacht van de Camarilla, en zagen zich gedwongen zich aan deze vloek te onderwerpen. Volgens de meest recente roddels zijn er echter clanleden die de vloek ondertussen hebben overwonnen, en zijn begonnen de schade van de afgelopen eeuwen in te halen.
De Assamites zijn altijd een clan van eer geweest. De contracten die ze afsluiten met andere vampiers zijn voor hun heilig, en ze zullen alles doen wat in hun macht ligt om deze afspraken na te komen. Volgens een oud gebruik nemen ze echter nooit een contract aan voor een doelwit dat eerder aan de clan is ontkomen; een dergelijk persoon heeft zichzelf bewezen en heeft hiermee het recht op het Bloed verdiend. Volgens sommigen, echter, is zelfs dit gebruik uit de gratie.

Bijnaam: Sluipmoordenaars

Sekte: Geen van beide sektes kan de Assamites bieden wat ze willen, vooral in het licht van het feit dat niemand precies weet waar de Assamites op uit zijn. De Clan zondert zich over het algemeen af van de nachtelijke politiek tussen de sektes als geheel, maar doet zaken met een ieder die hen kan bieden wat ze willen.

Uiterlijk: Er is niet zoiets als een 'gemiddelde' Assamite, gezien het feit dat dat al snel hun aanwezigheid zou verraden. Over het algemeen is het echter zo dat ze gekleed gaan in stijlvolle, maar makkelijk zittende kleding, waardoor ze de mogelijkheid om snel te bewegen altijd open houden. Blanke clanleden zijn in een absolute minderheid, en bijna zonder uitzondering ergens in de afgelopen eeuw in de clan opgenomen. Onder de wat oudere vampiers wordt vooral West-Aziatische en Noord-Afrikaanse afkomsten gezien. Belangrijk is dat, in tegenstelling tot de 'normale' vampiers die met de jaren steeds bleker worden, de Assamites op hogere leeftijd een steeds donkerdere huidskleur krijgen, tot het punt dat ze letterlijk zo zwart als de nacht zijn. Volgens sommige geleerden houdt dit verband met het gebruik van de zwarte giffen waarin de sluipmoordenaars hun bloed kunnen veranderen.

Haven: Assamites geven vaak de voorkeur aan afgelegen plaatsen als ze in vreemd domein verblijven, om zo makkelijk van een afstand te kunnen zien of er acties tegen hun aanwezigheid worden ondernomen. Het 'thuis' van de clan is de mythische berg Alamut, waarvan geschiedkundigen vermoeden dat hij ergens in het hedendaagse Turkije ligt.

Achtergrond: De Assamites geven de voorkeur aan nakomelingen die al in hun eerste leven veelvuldig met de dood in aanraking zijn geweest. De blanke nieuwelingen in de clan zijn vaak militair of crimineel geweest, terwijl de instroom uit Klein-Azië vaak wordt gerecruteerd uit moordenaars en terroristen. Het is precies dit 'killer instinct' dat de Assamites nodig hebben in hun nachtelijk bestaan. De clan in het algemeen heeft een variatie van een Islamitische religieuze achtergrond, hoewel de enige juiste leer in hun ogen die van Haqim is. Volgens die leer is Haqim de grootste van alle Stichters, en tevens de enige die van de tweede generatie was in plaats van de derde. Om die reden beschouwen de Assamites alle andere clans als inferieur en hun Bloed onwaardig.

Karaktercreatie: Assamites hechten sterk aan fysieke en mentale attributen, hoewel sociale attributen erg belangrijk kunnen zijn bij het aangaan van contracten en het zoeken van contacten. Voor velen is de manier waarop ze zich naar de buitenwereld presenteren nagenoeg gelijk aan hoe ze echt zijn, aangezien ze geen behoefte hebben om spelletjes te spelen met vampieren die in hun ogen inferieur zijn. Veel sluipmoordenaars hebben een uitstekende sportieve conditie, wat vaak te zien is in hun vaardigheden, en onderhouden veel contacten met organisaties die belangrijk kunnen zijn bij de uitvoering van hun afspraken (denk hierbij aan het criminele circuit, bijvoorbeeld).

Disciplines: Celerity, Obfuscate, Quietus

Zwakheden: Nu de clan zich eindelijk onder het juk van de door de Tremere opgelegde vloek uit heeft weten te worstelen, heeft het bloed van andere vampiers een onweerstaanbare aantrekkingskracht op ze en is het moeilijk deze bloedlust in toom te houden. Het liefst zouden de Assamites alle vampiers die ze tegenkomen doden en hun ziel en krachten voor zichzelf nemen. Op het moment dat een Assamite ook maar een druppel van het bloed van een andere vampier tot zich neemt, is er een kans dat hij in een extatische Frenzy raakt, een staat waarin hij alles zal doen dat in zijn macht ligt om de rest van het bloed tot zich te kunnen nemen. Uiteraard wordt er van de speler verwacht dat dit adequaat wordt geroleplayd. De Masquerade is in een dergelijk geval uiteraard in groot gevaar.

Organisatie: De organisatie van de clan is buiten de clan zelf niet aan velen bekend. Veel van de oude regels zijn overboord gegooid, en voor buitenstaanders lijkt het er op dat de clan is losgeslagen. Vaker en vaker doden de sluipmoordenaars zonder afspraak en contract, om geen duidelijke reden anders dan de ziel van het slachtoffer.
Leden van de clan werken vaak samen in zogenaamde falaqi, een structuur die niet veel verschilt van een Sabbat pack en meestal bestaat uit twee of drie moordenaars. De acties van deze groepen worden gedirigeerd vanuit het Adelaarsnest op Alamut, en het lijkt er vaak op dat ze dezelfde doelen handhaven als de vampiers van andere clans. De Zesde Traditie lappen ze volledig aan hun laars.
Afgezien van de strijdende kaste heeft de clan ook een kaste van viziers (magiërs die eigen varianten van Thaumaturgy en een specifieke vorm van West-Aziatische magie beoefenen).

Quote: "Ik adviseer U om niet af te wijken van Uw kant van de overeenkomst; dat zou Uw positie in groot gevaar brengen. Hoe bedoelt U, insinueren? Dit is een openlijke bedreiging, en een waar U maar beter gehoor aan kunt geven als U weet wat goed voor U is. Ah, juist. Dank U. Het is me een eer zaken met U gedaan te hebben."

Storytellers Noot: Uit het voorgaande moge duidelijk zijn dat de Assamites niet terugdeinzen voor gruweldaden die een gemiddeld mens niet over zijn hart kan verkrijgen. Het is dan ook duidelijk dat oudere Assamite compleet onmenselijk zijn geworden, en niet in staat zijn hun moraal nog op menselijke wijze te bekijken. Voor dit doeleinde heeft de clan het zogenaamde Path of Blood uitgevonden. Deze ethische leer vertelt de Assamites over de wetten van Haqim, die zijn nakomelingen leert te doden in zijn naam, en dat het drinken van het bloed van de Kinderen van God (oftewel mensen) fout is, en zij daarom moeten leven van het bloed van de vervloekte nakomelingen van Khayyin (Kaïn). De alternatieve moraal is moeilijk te spelen, en kan je in speltechnisch zowel als in roleplaytechnisch opzicht ontzettend diep in de problemen brengen. Denk alleen al aan de combinatie van het geloof dat je alleen van vampieren mag drinken, gecombineerd met de zwakheid van de Assamites! Mocht je een Assamite volgeling van dit Pad willen spelen (niet alle Assamite zijn dat, hoewel het onder de oudere clanleden vaker wel dan niet zo is), raden we je aan deze keuze heel goed te overdenken. Voor meer informatie en het uitleggen van je motivatie: mail de spelleiding.

printversie in nieuw venster