De spelwereld

"In a mirror, darkly..."

De World of Darkness is een creatie van White Wolf, een bedrijf dat roleplaying games maakt voor volwassenen. In het kort is de wereld een duistere afspiegeling van de wereld waarin we zelf leven: de World of Darkness heeft een Eiffeltoren, een Taj Mahal, een Pentagon en een Paleis op de Dam. Het regent net wat vaker, en een enkele blik naar boven toont dat de gebouwen gemiddeld hoger en donkerder zijn. Stenen Gargoyles kijken uit over de straten waar eenzame zwervers een onderkomen voor de nacht zoeken en dames van lichte zeden op zoek zijn naar mannen om geld bij te verdienen of het juist uit te geven.
Helden zijn er al lang niet meer, ten onder gegaan aan het grote geld, een mediaspektakel of de zelfzuchtigheid van de mensheid in het algemeen. De straten zijn net wat grauwer, politici zijn net wat corrupter, de criminaliteit alom tegenwoordig; je loopt net iets meer kans om op het verkeerde moment in het verkeerde steegje terecht te komen.
Aan het einde van dat steegje kan je in deze setting van alles te wachten staan. De World of Darkness zoals White Wolf die ooit heeft gecreëerd biedt onderdak aan verschillende monsters die wij slechts kennen uit films, verhalen en bijgeloven. Hier bestaan wezens als Weerwolven, Magiërs, Changelings, Demonen en last but not least, Vampiers.
Maar denk nu niet dat de bevolking van alledag in continue vrees leeft voor deze wezens; het merendeel heeft nooit geweten dat er dergelijke wezens bestaan en zullen het ook niet geloven als je het ze vertelt. Niemand heeft enig idee hoe hoog in nagenoeg alle hiërarchieën dergelijke wezens zich hebben gewerkt, en degenen die het weten zijn zelf ondertussen ook meer, of misschien juist minder, dan menselijk. Eeuwenoude vetes worden uitgevochten over de hoofden van onwetende stervelingen heen, en mensen worden gebruikt als pionnen op de gigantische schaakborden die voor deze wezens het leven van alledag of alle nacht vormen. En als eenmaal je ogen geopend zijn, en je een glimp hebt opgevangen van hoe de wereld echt in elkaar zit, als je denkt zelf ook aan dat soort machtsspelletjes mee te kunnen doen dan valt de hamerslag die je de belangrijkste regel in de World of Darkness leert.

There’s always a bigger fish.