Karakters en karaktercreatie

Louis: "Vampires pretending to be humans, pretending to be vampires."
Claudia: "How avant-garde."
- Interview With the Vampire

Spark of Life - Wie was ik? - Wie ben ik? - Achtergrond - Regels - Aankleding - Vooruitgang

Een van de allerbelangrijkste dingen op deze larp is een gedegen karaktercreatie, want nog meer dan bij elke andere vorm van roleplay is het bij dit spel belangrijk om te weten hoe je je karakter moet spelen. Om die reden zal karaktercreatie hier ook anders gaan dan bij de meeste lives; hoe het allemaal in zijn werk gaat lees je hier. Mocht je een NPC / DPC zijn, lees dit ook door aangezien ook jullie dit moeten doorlopen voor de meeste karakters die jullie voor de langere termijn gaan neerzetten.
Er zijn een aantal stappen die je stuk voor stuk kan doorlopen om je karakter te gaan creëren, en bij elke stap staan een aantal vragen die je voor je karakter kan beantwoorden. Een goede tip is om alle vragen in een apart bestandje te gooien en ze daar te beantwoorden; ze zijn niet alleen belangrijk voor jou om je karakter mee te definiëren, maar ook belangrijk voor de storytellers om verhaal me te maken.

Stap 1 - Spark of Life

Je karakter begint met het kiezen van een basisconcept. Dit concept kan zo kort zijn als twee woorden, of zo lang als een paragraafje. Je kan zelf een idee hebben wat je wilt spelen, inspiratie hebben gekregen uit een boek, film of computerspel of gewoon plotseling een karakterconcept ontwikkelen tijdens het lezen van de verschillende secties van deze site.
Deze eerste stap, deze Spark of Life, is zeer belangrijk ondanks dat het vaak vergeten wordt. Het definieert de keuzes voor je karakter en bepaalt al voor een groot deel hoe hij of zij gaat zijn in de World of Darkness. Denk er goed over na, kijk naar bereikbaarheid en speelmanier, en kijk of je deze persoon gedurende langere tijd (avond tot weekend) goed en overtuigend kan neerzetten. Ben je niet zeker of je een concept mag spelen, mail de storytellers en geef ons kort je concept, dan kunnen we erover praten.
Bedenk in deze fase van karaktercreatie ook uit wat voor tijd je karakter komt; vooral voor vampiers en vazallen is het mogelijk dat ze al vrij oud zijn, en zijn gebonden aan sociale conventies van bijvoorbeeld het Victoriaanse tijdperk. Dit kan een enorm effect hebben op de manier van denken van je karakter en de manier hoe hij of zij is geëvolueerd. Uiteraard is het niet de bedoeling dat iedereen een karakter gaat creëren dat al vier eeuwen oud is; op die manier is de lol er natuurlijk snel van af.

Een aantal voorbeelden:

Denk nu al aan dingen zoals je naam, geslacht, geboortedatum, passend bij je concept. Probeer je naam ook aan te passen aan de tijd en geografische regio waar je vandaan komt, dat komt de geloofwaardigheid ten goede.

Naar boven

Stap 2 - Wie was ik?

Okay, je hebt een concept. Wat nu? Nu gaan we kijken naar het verleden van je karakter. Of je nu mens, Vazal (Ghoul) of vampier gaat spelen, er was een tijd dat je niet wist van het bestaan van onsterfelijken. Wat alle monsters in die wereld gemeen hebben is dat ze allemaal ooit mens zijn geweest, en nu zijn ze iets meer en iets minder. En natuurlijk moet je om te weten waar je naar toe kan, ook weten waar je bent geweest. Vragen om over na te denken: We adviseren sterk om hier goed en diep over na te denken. "Mijn hele familie is al dood sinds 1850, en ik was boer en heb zo hard leren werken, en mijn favoriete herinnering is Kerst met de familie" geeft maar een heel gebrekkige voedingsbodem voor je karakter. Dit deel is het fundament waar je je karakter op bouwt, en je kan hier makkelijk pagina's mee vol schrijven!

Naar boven

Stap 3 - Wie ben ik?

Goed, nu zijn we zover dat we kunnen gaan werken aan hoe je karakter op het moment is. Je zult al wat diepere motivaties hebben bij je karakter, vooral omdat er wellicht zaken in het verleden zijn gebeurd die een grote invloed hebben op je karakter. Hier splitst de karaktercreatie zich ook ietsje uit tussen de mogelijkheden die dit spel biedt. Je kunt nu immers besluiten om door te gaan als mens, als vazal, of als vampier. Deze drie keuzes hebben natuurlijk een grote invloed op je komende spel.

Het belangrijkste effect als je mens (in sommige gevallen) of vazal kiest is dat je gekoppeld bent aan een vampier of een andere. Je dient een vampier, als butler, als boodschapper, als contact, als voedsel of een combinatie van allemaal. In dat geval is het verstandig om te gaan bedenken hoe je eventueel in contact gekomen bent met je meester. Ontmoet in een nachtclub, golfclub, via vrienden? Of uit het niets, nadat je jarenlang het gevoel hebt gehad elk moment van de nacht bekeken te worden? Je zult in elk geval een nuttige vaardigheid moeten hebben, of buitengewoon aantrekkelijke attributen voordat een vampier besluit om zichzelf te onthullen en je "liefdevol" op te nemen in de kennis dat bloedzuigende monsters van de nacht bestaan. Het wordt sterk aangeraden ook in deze fase van karaktercreatie goed contact te hebben met de storytellers. Naast het feit dat we zo veel mogelijk spelers en npc’s dan alvast kunnen koppelen in een groot web kunnen we ook helpen met het zoeken van je plek binnen de live zelf, wat voor zowel vazallen als mensen wel erg handig is. En dan natuurlijk vampiers. De grootste vraag is natuurlijk waarom jij nu specifiek bent gekozen om onsterfelijk te worden? Vaardigheden, attributen, nut, ongelukje? Weet je het wel? Heb je het je Sire ooit durven vragen of heeft iemand het je verteld? Denk eraan dat vooral Camarilla vampieren zelden tot nooit toestemming krijgen van de Prins om Childer te maken, dus als ze hun Recht op Nageslacht uitoefenen, is dat om een goede reden.
Ook is de keuze van Clan belangrijk. Wie heeft je gekozen, welke clan, om welke reden? Hoe vind je je weg binnen je Clan, of juist helemaal niet? Allemaal vragen om goed over na te denken. Ook hier zijn we bereid om er met je over na te denken, vooral om binnen het spel een geschikte Sire voor je te zoeken. Indien je op een dergelijke manier binnen het spel gebracht kan worden heb je al een hoop dingen om mee te spelen, en daar gaat het natuurlijk om. Ook is het belangrijk om op te merken dat we, binnen redelijkheid, toestaan dat personen al ervarener vampiers spelen. Vooral die personen die al bekend zijn met de World of Darkness in het algemeen en Vampire in het bijzonder mogen van ons oudere karakters spelen, tot op Ancilla niveau. We zullen met die personen overleggen over goede plaatsing binnen het spel, en wellicht worden die personen dan ook de vampiers waar we weer andere spelers bijvoegen als vazallen en childer. Dit is uiteraard geen vrijbrief en gratis kaartje naar een hoop Disciplines, maar meer een manier om een geloofwaardiger maatschappij neer te zetten binnen het spel; ook is het een goede manier om ervarener spelers toch een flinke uitdaging te bieden.
Aangeraden wordt om niet al te zeer in termen van "dat was toen" en "dit is nu" te denken. Een vampier van 150 jaar oud heeft, naast het sterfelijke leven uit stap 2, een hele hoop ervaringen opgedaan in de tussentijd die hem of haar hebben veranderd, gevormd en waarschijnlijk op belangrijke punten aangetast. Denk na over wat er in de tussentijd gebeurd is, en waarom je nu zo bent als je nu bent.

Naar boven

Stap 4 - Achtergrond

Enfin, als het goed is heb je nu aardig wat voor je karakter, waaronder een concept, een iets uitgewerkt karakter met een korte achtergrond en een paar vragen die zijn beantwoord. Het is dan tijd om de achtergrond te verwerken tot een sluitend geheel en dit naar de storytellers te sturen. Richt op een stukje tekst tussen de 1 a 2 pagina’s A4; we zijn immers nog niet klaar met je karakter en je wilt jezelf nog niet in een hoek schrijven.
Wij, als storytellers, zullen je karakter nakijken en eventueel hier en daar om verduidelijking, uitbreiding of inkorting vragen. Ook zullen we kijken naar onze huidige indeling van karakters en kijken waar we je erin kunnen haken. Hier komt natuurlijk ook weer het een en ander aan informatie van wat je in je karakter kan verwerken, en zo hopen we snel tot een sluitend geheel te komen. Je kan voor het invullen van je achtergrond nog denken aan de volgende vragen:

Naar boven

Stap 5 - Regels

Een van de dingen die hier ook anders zijn is dat we pas in een laat stadium gaan denken aan de regels. Dit simpelweg omdat het karakter voor de regels gaat, en we het karakter pas gaan omzetten naar nummertjes, vaardigheden en disciplines op een charactersheet als het karakter al helemaal staat. Deze wat lossere aanpak van karaktercreatie is iets waar we mee willen experimenteren, en mocht het niet goed gaan dan kunnen we nog altijd een wat strakkere methode bedenken, maar deze manier geeft de speler de vrijheid om een karakter te bedenken zonder zich zorgen te maken of daar nog wel de punten voor zijn. Voor spelers die dat prettig vinden mogen ze een basiskarakter creeren met de Vampire: The Masquerade quickstart PDF te vinden op de site van White Wolf, of een karakter bouwen op basis van de Revised Edition Masquerade Corebook. Dit is ook echter nog maar een startpunt, zeker niet het einde, en we zullen waarschijnlijk nog wel een hoop sleutelen aan zo’n karakter.
Waar het vooral om gaat is hoe je je keuzes kunt verantwoorden ten opzichte van je personage. Waarom heeft dat karakter een Manipulation van 4 en een Perception van 3? Die Perception, gaat dat meer om je gehoor of je zicht, of ben je gewoon heel oplettend en merk je bijna alles? Hoe heeft het karakter Thaumaturgy 4 geleerd? Waar komt ineens een Strength 5 vandaan? Hoe heten je Contacts, Allies en Herd, want als je ons de namen en beschrijvingen geeft van die karakters dan kunnen wij er ook voor zorgen dat mensen die ook daadwerkelijk spelen, wat wel heel wat leuker is dan "ik gebruik nu mijn Contacts 4 om die en die informatie te zoeken, wat vind ik?"

Voor meer informatie hierover verwijzen wij naar de regels.

Naar boven

Stap 6 - Accessoires en aankleding

Als eenmaal je karakterachtergrond is goedgekeurd en is vertaald naar een sheet ben je in principe klaar. Nu heb je een personage met een rijke achtergrond en voldoende hints voor rollenspel; ook heb je nu in elk geval een manier om te spelen in Dorestad en gedetailleerdere informatie over het rijlen en zeilen van het Domein.
Het kan geen kwaad om met de nieuwe informatie die je hebt gekregen van Storytellers e.d. nog eens door de eerdere stappen heen te lopen. Verander hierbij niets, maar breid uit. Bedenk nieuwe herinneringen, probeer dingen voor je te zien. Bedenk maniertjes, die je karakter kunnen definiëren, maar niet te kunstmatig overkomen.
Of je nu mens, vazal of vampier bent, het is handig om de relevante feiten van je karakter op een papiertje te zetten en deze bij je te dragen, naast je charactersheet. Een goed IC uitziend boekje kan de perfecte plaats zijn om dit te bewaren, terwijl een IC agenda voor de zakelijk ingestelde personen ook een goed idee kan zijn.
Goede kleding voor je karakter is een must; zeker omdat dit een moderne larp is zijn bijna alle stijlen mogelijk, maar de premisse van eerste indrukken geldt nog steeds; denk ook om de kleine accessoires zoals zakdoekjes, een wandelstok, een hoed en dergelijke. Op zich is het gemakkelijker om voor deze live goede kleding te pakken te krijgen dan voor een gemiddelde fantasy live, maar in sommige opzichten maakt dit de keus ook moeilijker. Houd ten alletijde je personage in de gaten bij het zoeken naar dit soort dingen. Belangrijk is natuurlijk ook een goede set vampiertanden. Hoewel deze doorgaans alleen zichtbaar zijn tijdens Frenzy of bij heel beestachtige karakters is het toch een definiërend iets. Scarecrow heeft een aantal mooie setsmaar die slaan al snel een behoorlijk gat in je budget, Voor degenen die het financieel niet aankunnen, zijn er goedkopere sets bij onder andere Fantasy- en Gothic winkels te koop, maar let op dat de kleur hiervan enigzins bij je gebit past (sommige zijn een stuk te geel, andere juist te wit), en houd er rekening mee dat er een gerede kans is dat de kleefpasta onhandelbaar blijkt. Zorg wel dat ze van te voren goed zijn aangepast aan je eigen gebit, en we raden, om te zorgen dat ze goed blijven zitten, Kukident Kleefpasta (kunstgebit kleefpasta, verkrijgbaar bij de drogist) aan. Niet lachen, het werkt, ook al smaakt het vreselijk.
Eén type accessoires dat nog wat probleempjes kan opleveren, wordt gevormd door de categorie "wapens". Het is ongetwijfeld geweldig om als Gangrel naast je klauwen een overtuigende replica van een Desert Eagle .50 uit je broekriem te halen en dreigend te gaan staren, maar als je op weg naar de Live met bovengenoemd wapen wordt opgepakt is je weekend verknald. Er zijn redelijk goede latex replica’s, en daarnaast vormen NERF en verwante wapens een uitkomst. Zwaarden en dergelijke zijn geen probleem, maar vervoer ze zoals je naar een larp zou gaan: in een zak of doek, niet in direct gezicht van omstanders of oom agent. Let er ook op dat als je wapens te realistisch zijn, ze niet zullen worden toegelaten op het evenement. Gebruik hierbij je gezond verstand.

Naar boven

Vooruitgang

In tegenstelling tot de meeste evenementen worden er bij ons op de Live geen Experience Points vergeven. Dit wil niet zeggen dat je nooit nieuwe dingen aan kan leren: het belangrijkste hier is verantwoording. Als je een vaardigheid omhoog wil gooien dan zal daar een goede reden voor nodig zijn, en je zal er binnen het spel moeite voor moeten doen afhankelijk van welke zaken je op wilt hogen.

Naar boven